O tom, že se milující chovatelé usilovně snaží vybrat to nejlepší krmivo pro psa či jiného domácího mazlíčka, není pochyb. V praxi však přitom bohužel nezřídka narážejí. Narážejí na mnoho mýtů, které ohledně výživy psa kolují. Narážejí na samozvané odborníky a vyloženě škodlivé rady. Narážejí na komerční informace a vtíravý marketing výrobců krmiva.
Pet Food je především business
Péče o domácí mazlíčky patří k těm nejvýnosnějším segmentům eCommerce, píše Forbes. Hodnota samotného trhu Pet Care E-Commerce dle zprávy Research and Marketers v roce 2020 dosáhla 38,366 miliard dolarů a roste takovým tempem, že by v roce 2027 měla ohromit hodnotou 87,433 miliard dolarů Online trh přitom představuje asi polovinu celkového trhu.
Obrovské peníze, které se kolem našich domácích mazlíčků točí, podporuje zanícení chovatelů. Chovatelé jsou ochotní svým zvířatům dopřát to nejlepší a také usilovně po tom nejlepším pátrají, zejména v oblasti stravy, ať už jde o domácí stravu, BARF a syrové maso, granule, pamlsky nebo doplňky stravy. Trh Pet Food a Pet Care obecně je pestrý a široký.
Vysoká poptávka jde však ruku v ruce s marketingem a komerčním přesvědčováním o nejrůznějších způsobech výživy, o dietách a přísadách, které majitelům domácích mazlíčků značně komplikují rozhodnutí o správné výživě. Dokonce existuje studie, která dokládá, že výběr správného krmiva pro psa je nejobtížnější částí vlastnictví zvířete.
Krmivo je pro chovatele důležité
Certifikovaná veterinární poradkyně pro výživu malých zvířat z americké Clinical Nutritional severis Lisa M. Freemanová, DVM, PhD., také profesorka na Cummings School of Veterinary Medicine na Tufts Universitě a spoluautorka blogu PetFoodology provedla hned několik studií zaměřených na zájem chovatelů o výživu svých zvířat. Na více než 2100 respondentech ověřila význam, kteří chovatelé výběru stravy pro domácí mazlíčky přikládají.
Dle studie Freemanové je pro více než 40 procent chovatelů nákup zdravé stravy pro mazlíčky ještě důležitější než nákup zdravého jídla pro sebe. Takřka každý respondent přitom postavil nákup zdravého krmiva na stejnou úroveň jako nákup pro sebe. Přesto nejeden chovatel při výběru stravy pro domácí mazlíčky dělá zásadní chyby. Při rozhodování o tom, čím a jak krmit psa nebo kočku hraje příliš velký vliv propagace a marketing jednotlivých výrobců. Svoji roli přitom bohužel mají i četné mýty, zatímco faktické informace stojí v pozadí.
Tak jako jsou chovatelé zvyklí zajišťovat výživu zvířat prostřednictvím eCommerce a internetu, využívají internet také jako klíčový zdroj informací. Ty se online jistě dají najít, ovšem ve společnosti mnoha mýtů, polopravd či dokonce zcela nepravdivých informací. I proto je výběr nejlepšího psího krmiva, obecně nastavení optimální výživy psa tak složitý. I proto přijde vhod profesionální výživové poradenství pro psy.